The first week of school - Reisverslag uit Albany, Verenigde Staten van Luuk Jager - WaarBenJij.nu The first week of school - Reisverslag uit Albany, Verenigde Staten van Luuk Jager - WaarBenJij.nu

The first week of school

Door: Luuk Jager

Blijf op de hoogte en volg Luuk

06 Februari 2016 | Verenigde Staten, Albany

2e blogpost :)

Zondag 17 Januari:

Even een korte samenvatting van de dag: Vandaag heb ik mijn SUNY kaart opgehaald (schoolpas), en info gekregen over mijn kamer en dergelijke zaken, vervolgens ben ik naar mijn kamer gegaan waar ik samen met mijn kamergenoot (Tunckan) onze spullen hebben geïnstalleerd en gesetteld. Hierna was nog een introdinner waar we heen zijn gegaan (ongelofelijk smerig eten) maar wel leuk gezelschap.
Waar we een 5e Nederlander leerde kennen, Tom. Een toffe gast, net als een paar van de andere international studenten waar ik al het genoegen mee had een praatje te maken zoals: Sujay (een student uit India). Waarom allemaal zo kort? Nou, heel boeiend is het niet om stap voor stap alle gebeurtenissen langs te gaan, lijkt me zo.
INDRUKKEN: Vanaf het moment dat ik aankwam op de campus en de groteske gebouwen kon aanschouwen was ik wel flink onder de indruk. Natuurlijk had ik door middel van “google streetview” wel een indruk gekregen van hoe het eruit zou zien en waar ik heen zou gaan, maar het is echt heel anders als je er eenmaal zelf rondloopt en daadwerkelijk bent. Op z’n Amerikaans is alles extra groot, breed en pompeus. Het is alsof je op een filmset loopt van een, middelmatige, door Hollywood geproduceerde tienerfilm.

Verder is het natuurlijk best wel spannend zo’n eerste dag waar je je gelijk onder nieuwe mensen begeeft, in een nieuwe omgeving maar toch had ik er gelukkig niet zoveel moeite mee als ik gedacht had. Mensen die mij goed kennen weten dat ik soms moeite heb met nieuwe situaties, maar ik heb mezelf eraan overgegeven zoals ik als goede tip kreeg van Jurian. Natuurlijk makkelijk gezegd dan gedaan, maar in dit geval redelijk makkelijk gedaan.

Voordat ik het vergeet, het is hier koud…. Echt heel koud. Vooral deze eerste dagen waar ik geen dekens heb om onder te slapen ’s avonds. Geen deken? Maar je hebt toch een godsvermogen betaald (250$!!!) om je linnenpakket op tijd bezorgd te hebben?... Jup, inderdaad ik heb die BESTELD…maar helaas is die niet bezorgd. Het is namelijk ZONDAG en morgen is het Luther King dag en de mailroom is dicht. Wie dit bedacht heeft mag van mij ook een avondje of 3 zonder dekens slapen met -15. Gelukkig heeft niemand van Albany University geregeld om de mailroom te openen voor de internationale studenten die zouden komen. Dusss even bikkelen zonder handdoeken, dekens etc.

Of toch niet? Naar Wall Mart geweest, en niet zomaar een Wall Mart… Naar wat het schijnt de grootste van Amerika is. Waar we wat benodigdheden hebben ingeslagen zoals: een stoffer en blik, water, wasmiddel, en een kussen en handdoek (die ik als kussensloop ga gebruiken). Wall Mart, vergelijkbaar met de Hyper Maché in Frankrijk maar dan groter en 2 verdiepingen… Je zou het ook kunnen vergelijken met een Makro aangezien Amerikanen blijkbaar nog nooit gehoord hebben van een KLEINE verpakking…
Je kunt er van alles kopen van Tv’s tot Piniata’s....oftewel echt je dagelijkse benodigdheden...

18 Januari:

Saaie lectures over normen en waarden op school en de gedragsregels. En gelukkig ook echt 3x dezelfde lecture over plagiaat… alsof we een Teletubbie aflevering kijken waarbij de kinderen roepen: “nog een keer, nog een keer” en je hetzelfde achterlijke filmpje nog een keer moet kijken… 10 SECONDEN NADAT DIE AFEGELOPEN IS. Wat ik ook nooit begrepen heb: Alsof kinderen tegenwoordig allemaal last hebben van vroegtijdige dementie.

Verder: leuke nieuwe mensen leren kennen, en een whappgroep aangemaakt zodat we makkelijker gezamenlijk dingen kunnen afspreken etc. Heb me ingeschreven voor alle activiteiten waar ik me voor kon inschrijven: Er maar gewoon 100% voor gaan leek me. De activiteiten zijn trouwens Bowlen en een ski trip. Die avond gezellig met een groep Fransen en een Italiaan een biertje gedronken in de Crossgate Mall (een mega winkelcentrum).

Het eten: VEEEEEL beter dan ik had verwacht en dan waar ik bang voor was. Natuurlijk is er nog steeds veel fastfood, maar er is ook een groot assortiment aan salade, fruit en noem het maar op waar je uit kan kiezen. Dus natuurlijk pizza gegeten (echt goede pizza ook, niet die dikke sompige Amerikaanse rommel), met salade en fruit. JA, ja, ja Salade… normaal niet bepaald mijn ding maar ben van plan het minstens 1x per dag te gaan eten.Wat tot nu toe best goed lukt.

20: Januari

Mijn linnen zijn EINDELIJK gearriveerd en ik heb het genoegen deze mega doos vol lakens en andere zooi mee naar mijn kamer te slepen. Eindelijk warm slapen. Gelukkig was de doos ook zo groot dat ik de halve bus gijzelde met mijn aanwezigheid.

De rest van de week even samengevat qua lessen/ vakken:

Op Woensdag begonnen de lessen pas echt, de rest was allemaal nog introductie en het wegwijs maken rond en op de campus, en mijn eerste vak was World Literature. Ik kan het vak in één woord omschrijven als: verwarrend... al had 'verschrikkelijk' ook gekund.
De docent van het vak miste namelijk een pittig essentiële eigenschap die op zich handig is als je les geeft in een Engelstalig land, ja je voelt hem al aankomen, ENGELSE TAALVAARDIGHEID. De docent in kwestie sprak namelijk ongeveer 30% in het Chinees. Nu ben ik dan wel een vloeiend spreker chinees maar het leek me toch niet geheel de bedoeling dat deze man in het Chinees staat te praten over Chinese cultuur. Chinese cultuur? Jup, blijkbaar is Wereldliteratuur een vak die per semester 1 onderwerp of in dit geval land kiest waar vervolgens de gehele 16 weken aan gewijd zullen worden. Nu dacht ik in het begin nog, Kom op Luuk je kunt dit wel… Het is tenslotte maar wat Chinees gewoon de essentie uit zijn dia’s halen. Nu is het vervelende, dat de docent in het gebrekkig Engels dat hij sprak, ook alleen maar willekeurige Chinese stammen opnoemde zonder uitleg en ons die liet opschrijven… VERASSING: dit vak heb ik onderhand laten vallen.

Mijn tweede vak was: Psychologie, waar ik gelijk al een nieuw iemand heb leren kennen. Een heel interessant vak wat wordt gegeven door een heel erg gepassioneerde en kennisvolle docent. Dit gaat waarschijnlijk het vak zijn waar ik het meest voor moet doen (4 uur thuisstudie voor elke les die ik heb in de week), om het lesmateriaal bij te houden, maar vind het nu al helemaal waard.

Donderdag:

Mijn derde les: Culturele Anthropologie. Hele leuke docente, ze is een beetje maf en heel energiek en verteld veel vanuit der eigen ervaringen en onderzoeken dus echt heel interessant. In de eerste les al gelijk veel geleerd over wat cultuur precies inhoud en bijvoorbeeld het verschil tussen cultuur en een society.

Vierde uur: Language and social action.
Weer een propvolle zaal met honderden studenten. We hebben het gehad over de verschillende communicaties en hij wilde veel input en voorbeelden van communicatie vanuit ons en dat leverde echt prachtige voorbeelden op. Zo vertelde een meid dat der vriendin een heel lang emotioneel belanden bericht had gestuurd naar der vriend wat der uren had gekost om te typen en hij reageerde met: LOL YOU WILD... :') Prachtig! Anyway, leuke les dus. Niet zozeer veel geleerd though.

Mijn vijfde vak: Literature and film.
Klinkt als een heel leuk vak toch? Ja...uhm dat dacht ik dus ook :')
Helaas, bleek het dat de komende 16 weken we Charly Chaplin zouden gaan bestuderen en hem zouden gaan "compare and contrast" (kom even niet op het Nederlandse woord) met gedichten. We hebben een oude film van hem gekeken, echt totaal niet mijn ding. Mensen die naast me lachen om het feit dat hij voor de 40e keer op zijn kont valt...Terwijl ik aantekeningen maakte van de film en alleen maar dacht: I WILL DROP THIS CLASS FASTER, THAN SKRILLEX DROPS BEATS.
SPOILER ALERT: Heb 't onderhand gedropped.

Mijn 6e vak: Sociology.
Een hele goede en strenge docente. Heeft gelijk al mensen les ontzegging gegeven omdat ze technologie gebruikte in de les. Wat hier bij veel lessen niet geoorloofd is. Waar ik persoonlijk wel een voorstander van ben. Zo kan je je beter op de les focussen zonder dat iemand je afleid door Sex and the City te kijken op zijn/ haar laptop. Wat bij Language and Social action het geval was...

Vrijdag: Herhaling van dezelfde vakken die ik al eerder heb gehad.

EVEN TERUG NAAR DE WOENSDAG: We waren naar een karaoke bar geweest met een grote groep internationale studenten. Was echt heel gezellig. Helaas voor de rest had een Italiaan me overgehaald om samen met hem en een Franse: Bloody Sunday te gaan zingen. Kijk, nu zing ik wel eens onder de douche zodat ik zelf de enige ben met bloedende oren maar om nou te zeggen: "Hey Luuk ga anders even in deze drukke bar voor al deze mensen zingen"...Nee, geen goed idee. Vol vals gekakel het lied mee weten te blerren, terwijl de ongemakkelijkheid van me afstraalde.. Geloof me, ik heb de foto's.. :') Maar het was een leuke en geslaagde avond!



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Albany

Luuk

This is going to be my "blog" on my experiences and explorations in and around Albany. Why Albany? Welp, I am going to study there for 4 months! Want to know more? READ THE BLOG!

Actief sinds 28 Jan. 2016
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 2557

Voorgaande reizen:

17 Januari 2016 - 17 Mei 2016

Luuk in Albany

Landen bezocht: